15 Απριλίου 2009

Τα νέα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ δημιουργούν την Αττική των 8 εκατομμυρίων κατοίκων, μια πόλη με μεγάλους θύλακες υποβάθμισης και γκετοποιημένες περιοχές

Η Αττική των 8 εκατομμυρίων κατοίκων θα είναι μια πόλη, η οποία θα έχει πολύ μεγάλους θύλακες υποβάθμισης.

Γιατί αυτό που γίνεται τώρα, που έχουν μαζευτεί πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι δεν βρίσκουν δουλειά είτε Έλληνες είναι είτε μετανάστες και ζουν σε σχεδόν γκετοποιημένες περιοχές, είναι και αυτό αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής….


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΠΥΡΟΥ ΚΟΥΒΕΛΗ

ΣΤΟΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ «FLASH»

ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ

...

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Και ακριβώς όπως αναφέρατε το παράδειγμα του Αμαρουσίου, σε όποια γειτονιά της Αθήνας να πάτε αλλά και της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας και του Βόλου και του Ηρακλείου, θα δείτε ότι γίνεται ακριβώς αυτό. Όλοι οι ελεύθεροι χώροι θεωρούνται εν δυνάμει κατασκευαστέοι για να γίνουν και άλλες οικοδομές και άλλες πολυκατοικίες. Δεν είναι αυτό που χρειάζονται οι πόλεις μας. Και πρέπει κάποια στιγμή να ξεφύγουμε και από την έννοια της φούσκας της γης. Δηλαδή όλα γίνονται αξίες γης επειδή μπορούμε να οικοδομήσουμε πάνω σε αυτήν.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Γιατί εκεί βασίζεται και η ανάπτυξη, η οικονομική ανάπτυξη σε μεγάλο ποσοστό. Έτσι δεν είναι;

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δεν είναι ανάπτυξη, γιατί όταν φτάνουμε στην κατάσταση να έχουμε τόσο μεγάλους καύσωνες και να ανεβαίνει η θερμοκρασία 1, 2, 3 βαθμούς το καλοκαίρι παραπάνω από αυτά που γνωρίζαμε και δεν μπορούμε να περπατήσουμε και μάλιστα όπως μου έλεγε και ο κ. Σανταμούρης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο, αν οι καύσωνες που έχουμε το καλοκαίρι διαρκέσουν κάποιες μέρες παραπάνω, θα έχουμε χιλιάδες νεκρούς από τη μεγάλη ζέστη. Αυτό δεν είναι ανάπτυξη, λυπάμαι.

Και εκεί ακριβώς είναι και η κριτική μου αν θέλετε στο σχέδιο που ανέφερε ο κ. Σουφλιάς χτες, περίμενοντας να δω ένα καινούριο όραμα για την Αθήνα, ένα όραμα που να λέει ότι ωραία στα Μεσόγεια σήμερα έχουμε μια κατασκευή μιας καινούριας πόλης κάποιων εκατομμυρίων κατοίκων για την οποία δεν υπάρχει σχέδιο. Δεν το είδα αυτό στο σχέδιο πουθενά, να λέει δηλαδή ότι εδώ θέλουμε περιοχές που να είναι περιοχές οικοδόμησης κατοικίας κλπ. και να δούμε πόσες περιοχές κατοικίας χρειάζεται; Να φέρουμε και τον υπόλοιπο πληθυσμό της Ελλάδας στην Αθήνα και γύρω από την Αθήνα;

Πού θέλουμε να χωροθετήσουμε δράσεις βιοτεχνικές, βιομηχανικές κλπ. Ορίζει το ρυθμιστικό σύμφωνα με αυτά που λέει ο κ. Σουφλιάς σαν είσοδο, πύλη εισόδου από τον αέρα της Αθήνας τα Σπάτα, το αεροδρόμιο των Σπάτων. Μάλιστα, το γνωρίζαμε αυτό. Τι σημαίνει αυτό όμως; Σημαίνει ότι επειδή είναι πύλη εισόδου θα μαζέψουμε γύρω από το αεροδρόμιο όλες τις μεταποιητικές logistic κλπ. δράσεις; Και θέλουμε να το κάνουμε αυτό;

Επίσης να σας πω ένα άλλο, που για μένα είναι πάρα πολύ σημαντικό. Συζητάμε σήμερα το ρυθμιστικό της Αθήνας που λέει τι πρέπει να κάνουμε, για τη μετακίνηση των εκατομμυρίων κατοίκων αυτής της πόλης κλπ. όταν ήδη έχει ο κ. Σουφλιάς ανακοινώσει τη χωροθέτηση και την κατασκευή των συγκεκριμένων οδικών αρτηριών που θα έπρεπε να ακολουθούν το σχεδιασμό το ρυθμιστικό. Όχι να έρχονται πριν από αυτό. Τι σχεδιασμός είναι αυτός;

Πρώτα ορίζουμε ποια είναι τα έργα και μετά να δούμε τι πάμε να εξυπηρετήσουμε.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Να ρωτήσω κάτι; Μήπως θα έπρεπε το ρυθμιστικό της Αθήνας να ξεκινήσει από το ρυθμιστικό της Πάτρας, της Σπάρτης και της Λάρισας; Καταλαβαίνετε τι εννοώ. Δηλαδή βλέπω ότι εδώ πέρα δημιουργούμε μια πολιτεία να φιλοξενήσει 8.000.000 κατοίκους διάβασα σε ένα δημοσίευμα.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δυστυχώς είναι κάτι που απαντήθηκε με λάθος τρόπο πριν από μερικούς μήνες από το εθνικό χωροταξικό πλαίσιο, όπου αυτό το εθνικό χωροταξικό πλαίσιο θα έπρεπε να λέει πώς θα κατευθύνουμε την ανάπτυξη και της πόλης κλπ. στην υπόλοιπη Ελλάδα και όχι στην Αθήνα και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη.

Δυστυχώς σας θυμίζω ότι το εθνικό χωροταξικό πλαίσιο που πέρασε παρά τις αντιδράσεις τις καθολικές, χάρη και μόνο στη δεδηλωμένη, όπου η δεδηλωμένη τότε λίγο πολύ εξαναγκάστηκε αν θυμάστε με τον κ. Τατούλη πριν ακόμα διαγραφεί, είχαμε καταθέσει και μια κοινή επιστολή προς τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ ότι αυτό το χωροταξικό δεν ήταν σωστό.

Αυτό το χωροταξικό λέει ότι ο κύριος πόλος ανάπτυξης της Ελλάδας είναι ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Είναι δυνατόν να λέμε τέτοια πράγματα και να σχεδιάζουμε έτσι την ανάπτυξη της Ελλάδας εν έτη 2009 για τα επόμενα 15 – 20 χρόνια;

Σε ότι αφορά την αποκοπή της Ελλάδας από το δίπολο Αθήνα – Θεσσαλονίκη ήδη έχει τεθεί η λάθος βάση. Τώρα επαναλαμβάνουμε το ίδιο ακριβώς και για την Αττική.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Ναι αλλά ξέρετε το ένα συνδέεται με το άλλο.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Απολύτως.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Έτσι δεν είναι;

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Αν δεν δώσει κανείς τα κίνητρα για την οικονομική ανάπτυξη, τουριστική ανάπτυξη, γεωργική ανάπτυξη κλπ. στην υπόλοιπη Ελλάδα τι θα κάνουν οι άνθρωποι;

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Θα έρθουν στην Αθήνα.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Θα έρθουν εδώ.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Αυτό θα κάνει. Και μετά θα δημιουργήσουμε μια πόλη 8 – 10 εκατομμυρίων ανθρώπων. Έτσι δεν είναι;

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Μια πόλη, η οποία θα έχει πολύ μεγάλους θύλακες υποβάθμισης. Γιατί αυτό που γίνεται τώρα, που έχουν μαζευτεί πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι δεν βρίσκουν δουλειά είτε Έλληνες είναι είτε μετανάστες και ζουν σε σχεδόν γκετοποιημένες περιοχές, είναι και αυτό αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ξέρετε κ. Πολυδώρου.

Για μας αυτό είναι η λάθος ανάπτυξη. Γι΄ αυτό έχουμε πολύ σοβαρές αντιρρήσεις. Γιατί χτες έβγαλε ανακοίνωση ο κ. Σουφλιάς ότι αισθανθήκαμε την ανάγκη να πούμε κάτι αντιπολιτευτικό. Δεν είναι έτσι. Και πραγματικά εγώ θέλω να τιμώ τον κάθε πολιτικό και τον κάθε συνάδελφό μου, όμως εδώ πρέπει να προχωρήσουμε στην Ελλάδα του μέλλοντος.

Δεν μου αρέσει να κάνω αντιπολίτευση και κριτική για να κάνω αντιπολίτευση αλλά πρέπει να αλλάξουμε σελίδα σε αυτή τη χώρα και αν σκοπεύουμε στην Αθήνα να μαζέψουμε και άλλες δραστηριότητες και άλλη πίεση, δεν ποιούμε καμία υπηρεσία.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Εγώ αυτό που βλέπω κ. Κουβέλη είναι ένα σχέδιο, ένα ρυθμιστικό σχέδιο το οποίο θα δώσει μια οικονομική ώθηση τέλος πάντων, θα δώσει μια ανάπτυξη βασισμένη πάλι στην οικοδομή, εγώ αυτό βλέπω αλλά αυτό είναι κάτι βραχυπρόθεσμο, δεν είναι κάτι μακροπρόθεσμο. Είναι κάτι το οποίο νομίζω θα το πληρώσουμε μετά. Θα το πληρώσουμε μετά από 30, 40, 50 χρόνια. Όπως έγινε, γιατί δεν πρέπει να το ξεχνάμε, δεν πρέπει να ξεχνάμε τι έγινε στην Αθήνα τη 10ετία του ’50 και το ’60 με την αντιπαροχή. Τώρα το πληρώνουμε.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ακριβώς. Και αν σχεδιάζουμε με το ίδιο σκεπτικό για τα επόμενα 15 χρόνια, ξεπερνάμε κάθε όριο πια. Μέσα στο γενικό συλλογισμό για το πώς είναι φτιαγμένο αυτό το ρυθμιστικό υπάρχουν κάποιες αρχές, τις οποίες εγώ είδα με πολύ μεγάλη ικανοποίηση. Αρχές που θέλουν να κινηθούν ενάντια σε αυτή τη συνεχή επέκταση των πόλεων, ακατάσχετα κλπ. σε επίπεδο αρχών μια χαρά τα βρίσκουμε αλλά στην πράξη τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.

Σας αναφέρω χαρακτηριστικά αυτό που ειπώθηκε χτες στη συνέντευξη Τύπου, που λέει ότι οι νέοι, μάλιστα και προσωπική θέση του Υπουργού ότι από εδώ και πέρα λέει, ότι χρήματα διατίθενται και τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων θα πρέπει να πηγαίνουν στους ελεγκτές του μετρό. Και εγώ ερωτώ. Γιατί από εδώ και πέρα και αφού κατασκευάσουμε τους αυτοκινητόδρομους θα αρχίσουμε να το κάνουμε αυτό; Μήπως έχει έρθει ο χρόνος πρώτα να δούμε πως θα κάνουμε επεκτάσεις του μετρό, μέσα μαζικής μεταφοράς και μετά να δούμε τους αυτοκινητόδρομους επιτέλους σε αυτή τη χώρα;

Γιατί το από εδώ και πέρα είναι το ευκολότερο από όλα αλλά πρώτα πρέπει να δούμε πώς θα λύσουμε τα προβλήματα σήμερα και πώς θα σχεδιάσουμε σήμερα και σας ξαναλέω. Σε μια πόλη, η οποία δεν έχει αντιμετωπίσει και πόλη εννοώ όλο το λεκανοπέδιο πλέον, δεν έχει αντιμετωπίσει το ζήτημα των βασικών υποδομών για παράδειγμα αποχέτευσης στην ανατολική Αττική. Δεν έχει αντιμετωπίσει το ζήτημα της χωροθέτησης και της αντιμετώπισης της διαχείρισης των απορριμμάτων μέσα σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής, γιατί κακά τα ψέματα μετά από 2, 2,5 χρόνια δεν θα ξέρουμε τι θα κάνουμε με τα απορρίμματα.

Αυτές τις απαντήσεις θέλω να δώσει το ρυθμιστικό. Σε επίπεδο γενικών εξαγγελιών και προθέσεων όλοι άγιοι είμαστε.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Πάντως κ. Κουβέλη εγώ θα επιμείνω, νομίζω ότι θα πρέπει να δώσουμε έμφαση και στην Αθήνα και αναφέρομαι δηλαδή στις συνοικίες της Αθήνας, τη γειτονιά της Αθήνας, πρέπει να δώσουμε έμφαση εκεί, είναι τρομερά τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει. Είναι εξαιρετικά υποβαθμισμένη η ποιότητα ζωής. Ας κάνουμε επιτέλους μια βόλτα τι γίνεται στον Κολωνό, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στην Κυψέλη.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ξέρετε ότι, στο σύνολο της Αθήνας αντιστοιχούν 2,5 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου ανά κάτοικο. Αν μέσα σε αυτό λάβει κανείς υπόψη του ότι υπολογίζουμε και την Εκάλη και τη Δροσιά και τη Δραπετσώνα, καταλαβαίνετε ότι κάποιοι κάτοικοι δεν έχουν καθόλου πράσινο. Αυτό είναι μια στατιστική…

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Όχι κάποιοι, εκατομμύρια κάτοικοι.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ακριβώς.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Πολλοί.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Αυτό είναι μια στατιστική ντροπής για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Κατά δεύτερον να σας πω ότι όπως ίσως ξέρετε πριν από κάποιες εβδομάδες ήμουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα απίστευτα θετικό παράδειγμα που είδα, είναι ότι σε κάποιες περιοχές προς την πλευρά του Βίλατζ, το Νότιο Μανχάταν, έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εδώ και αρκετά χρόνια, όπου κάθε οικοδομικό τετράγωνο έχει ένα ή δύο μικρά πάρκα. Μικρά πάρκα εννοούμε χώρο ενός οικοδομικού τετραγώνου.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Ακριβώς.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ξέρετε τι σημαντικό ρόλο παίζουν αυτά όχι μόνο στο πράσινο, στην ποιότητα της περιοχής αλλά και στην ένταξη απομονωμένων ομάδων πολιτών μέσα στον κοινωνικό ιστό; Είναι το μέτρο εναντίον της εγκληματικότητας.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Γι΄ αυτό σας λέω μήπως κάποια στιγμή θα έπρεπε να σκεφτούμε το μπουρλότο, να γκρεμίσουμε δηλαδή στην Αθήνα;

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Εγώ δεν θα πήγαινα σε τέτοιου είδους λύσεις.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Ξέρετε υπάρχουν κάποιοι επιστήμονες…

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Αν τα επόμενα 15 χρόνια βάλουμε αυτό σαν βασική παράμετρο, δεν υπάρχει κανείς λόγος να μην πετύχουμε.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Τι θέλω να πω. Υπάρχουν κάποιοι επιστήμονες, το γνωρίζετε πολύ καλύτερα από εμένα που λένε ότι ίσως η λύση στην Αθήνα να είναι τα ψηλά κτήρια. Δηλαδή να γκρεμίσουμε τέσσερις πολυκατοικίες να κτίσουμε ένα 20ώροφο κτήριο για να απελευθερώσουμε χώρο. Είναι και αυτή μια άποψη, η οποία μπορεί να έχει άλλα προβλήματα. Εντάξει.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δεν χρειάζεται ούτε σε αυτό να πάμε. Αν χρησιμοποιήσουμε τις υποδομές και τους χώρους και το κέλυφος που είναι σήμερα ανεπτυγμένο στην Αθήνα, λίγο πολύ έχουμε καλύψει τις ανάγκες της Αθήνας. Νομίζω ότι από εδώ και πέρα η μαζική κατασκευή που έχει γίνει και τα προηγούμενα χρόνια και τώρα, γίνεται περισσότερο για λόγους υπεραξίας παρά για λόγους κάλυψης των αναγκών.

Μ. ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ: Όχι το θέμα είναι να βρούμε χώρο, ξέρετε να απελευθερώσουμε χώρο, να βρούμε ελεύθερο χώρο, να δημιουργήσουμε εκεί. Αυτό θέλω να πω.

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ακριβώς. Αλλά ξέρετε υπάρχουν, υπάρχει μάλιστα καταγεγραμμένη και αξίζει να τη δει κανείς μια δουλειά που έγινε από την υπερνομαρχία Αθηνών – Πειραιώς που έχει καταγεγραμμένους όλους τους ελεύθερους χώρους της Αθήνας. Αν αυτούς τους ελεύθερους χώρους, που είναι οικόπεδα, που είναι μικρά παρκάκια, αποφασίζαμε να τους αξιοποιήσουμε, το ποσοστό πρασίνου στην Αθήνα θα αυξανόταν εντυπωσιακά πολύ. Έχει κάποιο κόστος αλλά πολύ μικρό σε σχέση με το τι κερδίζουμε σαν κοινωνία και σαν πόλη.

Αυτές είναι οι κατευθύνσεις που πρέπει να βάλουμε αν θέλουμε να αλλάξουμε το πράσινο και τον χαρακτήρα μιας πόλης που είναι πρωτεύουσα ευρωπαϊκή όπως επίσης να δούμε πώς θα αξιοποιήσουμε τους σημαντικούς χώρους πρασίνου. Και αναφέρομαι στο Γουδί, στο πάρκο Ζωγράφου, σε όλες αυτές τις περιοχές και στα ολυμπιακά ακίνητα.

Γιατί τα ολυμπιακά ακίνητα, όταν λέει στο προοίμιο της χτεσινής παρουσίας το ΥΠΕΧΩΔΕ θέλουμε να τα αξιοποιήσουμε σαν ελεύθερους χώρους, μα τα ολυμπιακά ακίνητα τα έβγαλε στο σφυρί η Νέα Δημοκρατία με τον νόμο που πέρασε το 2005. Δεν είναι πια ελεύθεροι οι χώροι. Έχουν βγει στο σφυρί για να γίνουν εμπορικά κέντρα. Ή το ένα θα κάνουμε ή το άλλο. Το να κάνουμε το ένα και να λέμε ότι θέλουμε να κάνουμε το άλλο, συγνώμη αλλά δεν είναι πειστικό.

(Οι υπογραμμίσεις του κειμένου...δικές μας).

Αναζήτηση Εργασίας

Εργασία από την Careerjet

Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας

 

Followers