10 Απριλίου 2009

ΟΛΟΙ ΒΑΛΛΟΥΝ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ.

Νέοι Οδικοί άξονες για εμάς αλλά, αδιαφορώντας για εμάς!

Εφημερίδα «ΕΒΔΟΜΗ». Γράφει η Άννα Μπουζιάνη Σάββατο, 28 Μαρτίου 2009

Όπως είχαμε γράψει σε προηγούμενα φύλλα μας οι οδικοί άξονες που έρχονται στην Ανατολική Αττική, εξυπηρετούν μόνο τη Δυτική Αττική επιβαρύνοντας κατάφορα την περιοχή των Σπάτων, της Αγίας Μαρίνας και του Κιτσίου στο Κορωπί.

Έτσι το Δημοτικό Συμβούλιο Σπάτων σε μια ιδιαίτερα σοβαρή και προβληματισμένη συνεδρίαση απέρριψε ομόφωνα το σχέδιο των οδικών αξόνων όπως προτείνεται για την περιοχή του, προτείνοντας άλλες εναλλακτικές λύσεις.

Το ίδιο έκανε και το Κορωπί (γράφουμε σε άλλη στήλη) και τέλος το Νομαρχιακό Συμβούλιο συνεδρίασε την περασμένη Δευτέρα 23/3 με το ίδιο θέμα.

Λόγω της σοβαρότητας του θέματος παρευρέθηκαν οι Δήμαρχοι των οποίων πλήττεται, από τα έργα, η πόλη τους, αλλά και πολλοί εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων.

Ο Δήμαρχος Σπάτων Αθαν. Τούντας που ήταν από την αρχή της συνεδρίασης, ιδιαίτερα ανήσυχος, θα έλεγα, παρέμεινε μέχρι να ακούσει την απόφαση. Ο πρόεδρος της Κοινότητας Πικερμίου Αδαμόπουλος, ο Δήμαρχος Αρτέμιδας Αλτιπαρμάκης, Παιανίας Δ. Δάβαρης, Κορωπίου Θ. Αθανασόπουλος και ο πρόεδρος Αντ. Ντούνης, ο Αντιδήμαρχος Ραφήνας Β. Πιστικίδης, από την Παλλήνη ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής παράταξης Θ. Γκοτσόπουλος, η δημοτική σύμβουλος Μαρία Λεβαντή, από τη Βάρη οι δημοτικοί σύμβουλοι Δ. Κυπριώτης (επικεφαλής παράταξης) και η Λυδία Αργυροπούλου.

Παρευρίσκοντο και οι μελετητές της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου από το ΥΠΕΧΩΔΕ Νασιόπουλος, Αντωνίου, Ζέκος, Καϊμάκη και Παρασκευόπουλος.

Ο μελετητής Γ. Νασιόπουλος στην έναρξη της παρουσίασης των βασικών αξόνων ξεκίνησε λέγοντας «προχωράει αυτή τη στιγμή» και διορθώνει λέγοντας «θα προχωρήσει με σύμβαση παραχώρησης το έργο, για να συνθέσει το λεκανοπέδιο Αθήνας με το Λεκανοπέδιο Μεσογείων μηδενίζοντας τις αποστάσεις σε ελάχιστα λεπτά».

Μ’ αυτό το έργο ολοκληρώνονται οι δακτύλιοι της Αττικής ο μικρός, ο μεσαίος και ο μεγάλος, τμήμα του οποίου περιλαμβάνεται μέσα σ’ αυτό το έργο από τον κόμβο της Λ. Μεσογείων μέχρι τον κόμβο της Λ. Μαραθώνος. Με 4 ανισόπεδους κόσμους.

  • 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση και βοηθητική,
  • 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση με Ανισόπεδο Κόμβο (ΑΚ) στο Κορωπί μέχρι τον ημικόμβο του Λατομείου και από τον ημικόμβο Λατομείου μέχρι την Αγία Μαρίνα με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και από εκεί και πέρα η κυκλοφορία διαχέεται στην ευρύτερη περιοχή.
  • Διόδια θα καταβάλλονται με τμήμα ανά χιλιόμετρο ηλεκτρονικά ή χειροκίνητα, σε 6 σταθμούς κατ’ ουσία 3 αμφίπλευρους, 1 μονόπλευρο και 2 πλευρικούς. Στην Υμηττού, στην έξοδο της μεγάλης σήραγγας, στον κόμβο Αττικής Οδού και Αρτέμιδος, ένας μονόπλευρος στην επέκταση της Περιφερειακής και 2 πλευρικοί στον ΑΚ Μεσογείων, και από και προς Αγ. Μαρίνα.

Εχει σχεδιαστεί το έργο, έχει ολοκληρωθεί και τίθενται οι περιβαλλοντικοί όροι σε δημόσια διαβούλευση(!), όπως προβλέπεται από νομικές διατάξεις η διαδικασία, τόνισε ο μελετητής, σε αντιδράσεις συμβούλων για την απουσία ενημέρωσης πριν από το σχεδιασμό. «Οι φορείς έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν», κατέληξε.

Βέβαια αν λάβουμε υπ’ όψιν μας τα όσα ακούστηκαν στην αίθουσα, το έργο έχει αποφασιστεί και «για τα μάτια του κόσμου» εστάλη για …διαβούλευση, αφού ούτε το Νομάρχη, ούτε τους Δημάρχους, που προσπάθησαν, δεν δέχτηκε να δει ο Υπουργός Γ. Σουφλιάς για το έργο.

Με τους μελετητές των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τι να συζητήσουν, ήταν η φράση του Δημάρχου.

Αυτό άλλωστε επεσήμανε και ο Παντελής Ασπραδάκης λέγοντας: «σήμερα δηλαδή καλούμαστε να εγκρίνουμε τους περιβαλλοντικούς όρους και μόνο, και τίποτα άλλο!»

Όπως και ο Δημ. Μπαρούτας που διαπίστωσε ότι «ενώ έχει αναγγελθεί πομπωδώς το έργο δεν έχει γίνει κάποια ενημέρωση, όταν βρισκόταν στην προμελέτη, με τις τοπικές κοινωνίες».

Εξόργισε το ακροατήριο η μελετήτρια Καϊμάκη, η οποία απάντησε ότι «έγιναν έλεγχοι και δεν βρήκαμε υπέρβαση θορύβου και ότι υποχρεούται ο ανάδοχος να στήσει σύστημα ελέγχου θορύβου».

Σ.Σ.: “Βάλανε το λύκο να φυλάει τα πρόβατα”, όπως και στο αεροδρόμιο που τρέχουν σήμερα οι κάτοικοι προσφεύγοντας προς κάθε αρμόδια αρχή για τα αυτονόητα.

Ο Αθ. Μπαλής, αναρωτήθηκε: «Εχετε από κανέναν φορέα αίτημα κατασκευής αυτού του έργου;» Και σημείωσε: «Ο σχεδιασμός είναι το 1985, μας είπαν. Να θυμίσω ότι ο σχεδιασμός αυτός προέβλεπε τον οικιστικό σχεδιασμό, που δεν έγινε. Δεν μπορεί 600.000 και 1.000.000 κάτοικοι τους καλοκαιρινούς μήνες να μην έχουν αποχέτευση!».

… «Είμαστε σκλάβοι σε μια πειρατική γαλέρα στο Νομό», κατέληξε.

Γ. Πάντζας: «Σχεδιάζεται ο δρόμος μέχρι τη Ραφήνα και …τέρμα. Αυτό το έργο δίνεται σε κάποιους για να πέσουν οι μίζες. Ένα έργο καθαρά εισπρακτικό και με τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή».

Ολοι οι σύμβουλοι που πήραν το λόγο και μίλησαν διαπίστωσαν την απουσία διαβούλευσης όχι μόνο με τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και με τους θεσμικούς εκπροσώπους, τους Δημάρχους και το Νομάρχη της Ανατ. Αττικής που ουσιαστικά περνούν οι οδικοί άξονες.

Ολοι, ο καθένας ξεχωριστά, επεσήμαναν δραματική επιβάρυνση της περιοχής, χωρίς κανένα όφελος των κατοίκων. Αντιθέτως μάλιστα βλάπτει τους κατοίκους αφού περνάει μέσα από σπίτια, δίπλα από σχολεία, μέσα από αρχαιολογικούς χώρους και δασικές περιοχές, χωρίς καμία αντιπλημμυρική προστασία και… και…

«Ο Υμηττός δεν παζαρεύεται»

«Δεν παζαρεύουμε τον Υμηττό και την πόλη μας. Δεν θα πληρώσουμε την κρίση τους με τις ζωές μας».

Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» - 28/03/2009

Με αυτό το σύνθημα, πρωτοβουλίες κατοίκων της νοτιοανατολικής Αθήνας και περιοχών του Υμηττού συντονίζουν τη δράση τους, κατά του νέου Π.Δ. «λεηλασίας του Υμηττού» και των αυτοκινητοδρόμων που σχεδιάζονται στην περιοχή. «Το ΥΠΕΧΩΔΕ ανατρέπει κάθε έννοια προστασίας του βουνού. Κατακερματίζει τον Υμηττό σε 8 ζώνες και υποζώνες που ανοίγουν την πόρτα για νέες νόμιμες, παράνομες, νομιμοφανείς, "κοινωφελείς", δημοτικές και "ηθικές" χρήσεις. Ακόμα και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υπουργείου παραδέχεται ότι οι επιπτώσεις στο πράσινο θα είναι μόνιμες, ιδιαιτέρως σημαντικές και μη αναστρέψιμες», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους και ζητούν την ενεργοποίηση των κατοίκων για τη διάσωση του Υμηττού «από κάθε είδους κατασκευαστικά συμφέροντα». Σ' αυτό το πλαίσιο:

Περιφρόνησε θεσμούς και κατοίκους το ΥΠΕΧΩΔΕ, και προχωρεί

Εφημερίδα «ΕΒΔΟΜΗ». Γράφει η Άννα Μπουζιάνη Σάββατο, 04 Απριλίου 2009

Όπως είχαμε γράψει το Νομαρχιακό Συμβούλιο (Ν.Σ.) είχε αποφασίσει αναβολή θετικής ή αρνητικής απάντησης για τους περιβαλλοντικούς όρους της κατασκευής οδικών αξόνων, προκειμένου να πάρουν απαντήσεις σε καίρια ζητήματα και ελλείψεις που περιείχε η μελέτη.

Ο Γ. Σουφλιάς όμως το βλέπει αλλιώς. Έτσι πριν καλά – καλά φθάσει η απόφαση του Ν.Σ. στα γραφεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, εξέδωσε ένα δελτίο τύπου που «κατά παράβαση τουούτε λίγο ούτε πολύ θεωρεί τη Νομαρχία αναρμόδια: Νόμου η Νομαρχία εντέλλεται την επανυποβολή της Μ.Π.Ε. Αν δεν απαντήσει μέσα στις προθεσμίες που καθορίζονται από το νόμο, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μπορεί να χορηγηθεί και χωρίς τις γνωμοδοτήσεις αυτές...”.

Σημειωτέον δε ότι η Νομαρχία το έμαθε ...το μαντάτο από το Αθηναϊκό Πρακτορείο!

Τελικά είχε δίκιο η Χρ. Φράγκου που “χτυπιόταν” ότι δεν μπορεί να πάρει απόφαση αναβολής η Νομαρχία, αλλά πρέπει να ψηφίσει με ένα ναι ή ένα όχι.

Ετσι στο Ν.Σ. της περασμένης Δευτέρας 30/3, ο Νομάρχης Λεων. Κουρής εισηγήθηκε τη συζήτηση – εκ νέου – του θέματος, προκειμένου να ληφθεί απόφαση σύμφωνα με τα νέα δεδομένα. «Αυθημερόν και στο γόνατο» χαρακτήρισε το δελτίο τύπου του ΥΠΕΧΩΔΕ και τόνισε: «Δυστυχώς με την προσέγγιση που δίνει το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν μας αφήνει περιθώρια.

…Από εδώ και πέρα θα προσπαθήσουμε να αλλάξουμε αυτές τις επιλογές μέσα από τις διοικητικές και δικαστικές αρχές με τους Δήμους και τους συλλογικούς φορείς».

Στην συζήτηση έλαβαν μέρος πολλοί νομαρχιακοί σύμβουλοι όλων των παρατάξεων, όπου επισημάνθηκε η απαράδεκτη άρνηση του ΥΠΕΧΩΔΕ και η ανάγκη κοινής δράσης.

Ι. Στεργίου: Μας άδειασε το ΥΠΕΧΩΔΕ γιατί δεν ήμασταν ρητοί και κατηγορηματικοί.

Δημ. Μπαρούτας: Με ταχύτατες διαδικασίες αποφασίζει και μας πετάει στα μούτρα την απόφαση.

Ν. Στεφανίδης: Αναμενόμενη η απάντηση. Κι εμείς έχουμε την αντίληψη ότι χρειάζονται κάποια έργα, αλλά με μια άλλη σκοπιά.

Π. Ασπραδάκης: Η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ περιφρονεί ΟΤΑ και Νομαρχία.

Θ. Μπαλής: Η παράταξή μας αισθάνεται δικαιωμένη ως προς τη θέση της. Από δω και μπρος πρέπει να βρούμε τον τρόπο συστράτευσης σε έναν κοινό αγώνα.

Αν δούμε τη μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ και κάποια επιχειρησιακά προγράμματα, θα δούμε ότι κάπου συμπίπτουν.

Χρ. Καλαποθαράκος: Μείναμε έκπληκτοι από το δ.τ. του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο κ. Σουφλιάς δεν μας λαμβάνει υπ’ όψιν του για δικούς του λόγους και δεν ξέρω γιατί. Κάποιοι είπαν ότι μας εκδικείται. Δεν ξέρω αν είναι ο λόγος το αυθαίρετο κτίσμα που είχε με τη γνωστή τροπή που είχε πάρει το θέμα αυτό…

Χαρ. Δαμάσκος: Από τα λεγόμενά τους προκύπτει μια μεγάλη αλήθεια. Η πλειοψηφία την προηγούμενη εβδομάδα ακολούθησε το δρόμο του διαλόγου, και νομίζω ότι ο δρόμος του διαλόγου είναι ο δρόμος της δημοκρατίας.

…Είναι βέβαια μεγαλύτερη αλήθεια ότι με το ΥΠΕΧΩΔΕ έχουμε ανοίξει όλα τα μέτωπα. Της Παρνηθας, της Τεχνόπολης, των Διοδίων, και είναι πιθανόν να αντιμετωπιζόμαστε από το Υπουργείο με έναν τρόπο που δεν μας αρμόζει και δεν αρμόζει στους πολίτες της Ανατ. Αττικής. Όμως εμείς αισθάνομαι ότι έχουμε την υποχρέωση να ακολουθούμε το δρόμο της Δημοκρατίας. Δεν μπορούμε ακόμα και «εμπάθεια» να υπάρχει προς τη νομαρχία, εμείς έχουμε μονόδρομο. Και μονόδρομος είναι να εξαντλούμε όλους τις

Αν το Υπουργείο δεν θέλει να συνομιλούμε υπάρχουν άλλοι τρόποι, τους περιέγραψε ο κ. Νομάρχης…

…Εμμένοντας στη θέση μου λέω ότι είναι ένα σημαντικό έργο ανάπτυξης, και επιμένω ότι χρειάζεται για τον τόπο. Από κει και πέρα θα παλέψουμε όλοι μαζί για να είναι ένα έργο που θα έχει την καλύτερη περιβαλλοντική μελέτη και τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Χρ. Φράγκου: Αντίθετα με τον κ. Δαμάσκο θεωρώ ότι η ίδια η δημοκρατία έχει θεσπίσει αυτούς τους νόμους, οι οποίοι λένε ότι για έργα κατηγορίας Α1, Α2 (υπερτοπικού χαρακτήρα έργα) έχουν χρονικό διάστημα κατά το οποίο εμείς καλούμαστε να γνωμοδοτήσουμε ως σώμα και καλούμεθα να εγκρίνουμε ή να απορρίψουμε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Δεν προβλέπεται ο όρος αναβολή.

Το αεροδρόμιο δεν έχει αντιπλημμυρική μελέτη και προστατεύεται από τη νομοθεσία. Δεν απασχολεί τον κ. Υπουργό τι γίνονται τα εξερχόμενα νερά του Αεροδρομίου, που καταστρέψανε τον κάμπο των Μεσογείων και του Μαρκοπούλου.

…Δεν με εκπλήσσει το έργο που αντί να ενώσει τα λιμάνια, ενώνει τα μεγάλα εμπορικά κέντρα.

Όλα αυτά γίνονται για να αναπτυχθεί το Αεροδρόμιο. Αυτή είναι όλη η ιστορία.

Τέλος το Ν. Σ. αποφάσισε, με βάση τα λεχθέντα στις συνεδριάσεις της 23-03-09 και 30-03-09 και τις προτάσεις των Δήμων και των συλλογικών φορέων της περιοχής, ομόφωνα:

• Να απορρίψει την υποβληθείσα ΜΠΕ για το έργο των Νέων Οδικών Αξόνων Αττικής.

• Να προχωρήσει από κοινού με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους συλλογικούς φορείς της περιοχής σε αναλυτική ενημέρωση των βουλευτών Περιφέρειας Αττικής και των κατοίκων των Μεσογείων.

• Να προωθήσει όλες τις αναγκαίες ενέργειες τόσο σε επίπεδο προσφυγών στα αρμόδια όργανα όσο και σε επίπεδο κινητοποιήσεων.

Το Ν.Σ. συζήτησε το θέμα των Ζ.Ο.Ε. αλλά δεν πήρε απόφαση εν αναμονή των προτάσεων από τους Δήμους. Παρίσταντο στο Ν.Σ. οι Δήμαρχοι Βάρης και Σπάτων και εκπρόσωπος του Κορωπίου με τις προτάσεις τους τις οποίες κατέθεσαν.

Ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής ζήτησε «διορθώσεις» στα έργα των νέων οδικών αξόνων και απειλεί με κινητοποιήσεις και προσφυγές

Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» - ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΟΛΛΙΑ | Κυριακή 5 Απριλίου 2009

ΤΑΚΤΙΚΗ μετωπικής σύγκρουσης- στα όρια της εμμονής - με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά επέλεξε την εβδομάδα που πέρασε ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής κ. Λ. Κουρής με αφορμή τους νέους οδικούς άξονες.

Ο νομάρχης δήλωσε ότι «απέρριψε» την περιβαλλοντική μελέτη του έργου, όταν διαπίστωσε ότι το υπουργείο δεν προέβη στις εισηγούμενες «διορθώσεις», ενώ απείλησε με κινητοποιήσεις και προσφυγές - οι οποίες κατά κοινή ομολογία εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για το εγχείρημα.

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι της Αττικής έρχονται βεβαίως να προστεθούν σε έναν μακρύ κατάλογο αντιδράσεων της νομαρχίας: από την κατασκευή των δύο επίμαχων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων στην Κερατέα και στο Γραμματικό ως τα νέα διόδια του Αγίου Στεφάνου και το σπίτι του κ. Σουφλιά στο Θυμάρι Αναβύσσου, ο κ. Κουρής δεν χάνει ευκαιρία να επιτίθεται στον υπουργό.

Αιρετός, και μάλιστα για δεύτερη συνεχή θητεία, σε μία περιοχή που δοκιμάζεται περιβαλλοντικά (λατομεία, αεροδρόμιο, δύο λιμάνια), ο νομάρχης έχει προφανείς λόγους να ανησυχεί. Όσοι γνωρίζουν καλά τα πολιτικά δυναμικά, επιμένουν ότι έχει και άλλους, ως κύριο και τακτικό μέλος της αποκαλούμενης «παρέας του Πικερμίου».

O κ. Λ. Κουρής είναι ο μοναδικός νομάρχης της Νέας Δημοκρατίας που έχει εκλεγεί στο Λεκανοπέδιο. Θα περίμενε κανείς να μην ενισχύει τις αντιπολιτευτικές αιχμές, να απορροφά κραδασμούς, να προσυπογράφει αποφάσεις. Αντιθέτως, η κομματική ομοψυχία εκπνέει κάθε φορά που κάποιο μείζον πρόβλημα, κυρίως αρμοδιότητας ΥΠΕΧΩΔΕ, τελεί υπό διαπραγμάτευση στην Ανατολική Αττική.

Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν καλά την επιρροή που του ασκούν τα μυστικά δείπνα, που διοργανώνονται στην περιοχή. Ο κ. Κουρής είναι μέλος της «παρέας του Πικερμίου », της συντροφιάς που συστηματικά και μόνιμα, εδώ και χρόνια, συναντάται στο ιστορικό στέκι «Του Σκορδά το Χάνι», ιδιοκτησίας του ιδίου και της συζύγου του, Αγγελικής .

Συνδαιτυμόνας του πρώην προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Μ. Εβερτ, γνωστού για τα φιλοκαραμανλικά του αισθήματα, του πρώην υφυπουργού Οικονομίας κ. Π. Δούκα , του δημάρχου Σπάτων κ. Αθ. Τούντα, του αντινομάρχη Ανατολικής Αττικής (και συγγενή του νομάρχη) κ. Γ. Ξηντάρα, και του συνεπωνύμου του, πρώην προέδρου της κοινότητας Πικερμίουκ. Ευ. Ξηντάρα, ο νομάρχης φέρεται να ακούει και να επηρεάζεται καταλυτικά, να παίρνει γραμμή ως προς την αντιπολιτευτική του τακτική έναντι του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Ο κ. Κουρής δε διεκδικεί, ασφαλώς, τον τίτλο του άλλου πόλου έναντι του κ. Γ. Σουφλιά- τα μεγέθη άλλωστε δεν είναι συγκρίσιμα. Επιμένει ωστόσο στο να δημιουργεί αρνητικό κλίμα, για έναν υπουργό πρώτης γραμμής που παίζει ρόλο στα πράγματα, ακόμη και να παρεμποδίζει τα σχέδιά του, με χαρακτηριστικότερη όλων την απειλή για προσφυγές στο θέμα των Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής.

Κατά κοινή ομολογία, ο κ. Κουρής αποτελεί ιδιόρρυθμη περίπτωση του κυβερνώντος κόμματος. Είναι ενδεικτικό ότι στις τελευταίες εκλογές για την προεδρία της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας (ΕΝΑΕ), όταν φήμες τον εμφάνιζαν να μην έχει μπει στη μάχη επειδή το κόμμα δεν του διασφάλιζε την πρωτοκαθεδρία στο ψηφοδέλτιο, εξέδωσε οργίλη ανακοίνωση με την οποία επιβεβαίωνε το άγριο παρασκήνιο, ενώ δεν δίσταζε να αναφερθεί σε «υποβολείς που επιμένουν να διοχετεύουν σενάρια, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα». Έκανε, μάλιστα, σαφές ότι είχε ενημερώσει εξ αρχής τον Γραμματέα του κόμματος κ. Ελ.Ζαγορίτη για τη μη κάθοδό του.

Ο κ. Κουρής μπορεί να μην έχει αποκτήσει υπουργικό θώκο, αλλά γνωρίζει τα τερτίπια της πολιτικής. Βρίσκεται στον χώρο της αυτοδιοίκησης από τη δεκαετία του 1980. Τον Απρίλιο του 1992, και με αφορμή τον θάνατο του Αντώνη Τρίτση, εξελέγη δήμαρχος Αθηναίων, μέσα από διαδικασία εσωτερικών εκλογών στο κόμμα που πλειοψηφούσε στο συμβούλιο της πόλης- ήταν η δεύτερη φορά μετά τη Μεταπολίτευση που μία τέτοιου τύπου ψηφοφορία έβγαζε δήμαρχο στην πλατεία Κοτζιά.

Οι νέοι οδικοί άξονες μετετράπησαν σε νέο πεδίο αντιπαράθεσης, από τις 17 Φεβρουαρίου, οπότεο υπουργός έκανε τις σχετικές ανακοινώσεις. Σε κρίση μεγαλομανίας, ο κ. Κουρής εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία υποστήριξε ότι στέλνει... πίσω τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Η απάντηση που εισέπραξε ήταν τουλάχιστον αιχμηρή. Πρώτον, διότι «δεν προβλέπεται διαδικασία επιστροφής των υποβληθεισών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές» και δεύτερον, διότι η κίνηση αυτή υπερέβη- πάντοτε κατά το ΥΠΕΧΩΔΕ- τα εσκαμμένα: «η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής προτείνει, και μάλιστα εντέλλεται κατά παράβαση του νόμου, την επανυποβολή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».

Η μάχη στα σημεία δεν έληξε εκεί. Την ώρα που ο νομάρχης - με συμμάχους τον δήμαρχο Σπάτων κ. Αθ. Τούντα και τον πρόεδρο της κοινότητας Πικερμίου κ. Αθ. Αδαμόπουλο- διαμαρτυρόταν ότι αγνοήθηκε πλήρως η τοπική κοινωνία σε όλες τις φάσεις σχεδιασμού και διαβούλευσης του έργου, το υπουργείο ανταπαντούσε ότι οι περισσότεροι δήμοι της περιοχής έχουν κάνει τις παρατηρήσεις τους, ήδη σοβαρά ληφθείσες από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Όταν ο νομάρχης το διέψευδε και τόνιζε τις ελλείψεις της μελέτης, το ΥΠΕΧΩΔΕ έκρινε σκόπιμο να του θυμίσει με ποιον τρόπο αντιμετωπίζονται- μία προς μία- επαρκώς.

Κύκλοι του υπουργείου εκτιμούν πάντως ότι «η μεγαλύτερη ζημιά έχει ήδη γίνει», καθώς ο κ. Κουρής προσφέρει σταθερά πλήρη κάλυψη στους κατοίκους της Κερατέας και του Γραμματικού, νομιμοποιώντας τις έντονες αντιδράσεις τους ως προς την κατασκευή των δύο αντίστοιχων ΧΥΤΑ.

Ο νομάρχης έχει ταχθεί στο πλευρό του δημάρχου Κερατέας κ. Στ. Ιατρού και του προέδρου της κοινότητας Γραμματικού κ. Ν. Κούκη, με σημαία πια το «όχι» στο εγχείρημα, γεγονός που εγείρει σοβαρές ανησυχίες για την εξέλιξη της υπόθεσης. Τώρα, όλοι αναμένουν με ενδιαφέρον μία κομβική ημερομηνία, τη Μεγάλη Τρίτη 14 Απριλίου: θα αρχίσει ή όχι εργασίες η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του ΧΥΤΑ στην Κερατέα;

Η κατάσταση βρίσκεται σε οριακό σημείο, καθώς η κατασκευαστική κοινοπραξία έχει ζητήσει επίμονα, τόσο από τον κ. Σουφλιά όσο και από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής κ. Χ. Μανιάτη, τη διάλυση της σύμβασης εξαιτίας της τραγικής καθυστέρησης έναρξης των εργασιών.

Οι κάτοικοι έχουν αρχίσει να κάνουν σκοπιές στη θέση Οβριόκαστρο της Κερατέας, και απειλούν θεούς και δαίμονες προκειμένου να αποτρέψουν τις μπουλντόζες. Οι έντονες αντιδράσεις τους έχουν άλλωστε αναγνωριστεί ως υπ΄ αριθμόν ένα πρόβλημα από την κοινοπραξία, η οποία σε σχετικό έγγραφό της θέτει ζήτημα «ασφαλούς εισόδου της στον χώρο».

Αποδίδει μάλιστα ευθύνη στον περιφερειάρχη, για το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει ακόμη οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις των ιδιοκτησιών εντός της έκτασης, για την αδυναμία των αρχαιολογικών υπηρεσιών να κάνουν τη σχετική αυτοψία, αλλά και για την απουσία μελέτης ως προς το αν υπάρχουν ή όχι μεταλλευτικές στοές στην περιοχή των μελλοντικών εργασιών.

Τα διόδια και η προστασία του Υμηττού :
O κατάλογος των αντιρρήσεων του νομάρχη παραμένει μακρύς. Πριν από λίγες ημέρες, αρνήθηκε στον κ. Σουφλιά τη συναίνεση στο θέμα των νέων διοδίων στον Αγιο Στέφανο και στη Βαρυμπόμπη. Κάλεσε μάλιστα τους κατοίκους σε κινητοποιήσεις, κατηγορώντας το ΥΠΕΧΩΔΕ για νέο «χαράτσι».

Σε παλαιότερη ανακοίνωσή του - και με αφορμή το θέμα του πρώην υπουργού Εργασίας κ. Β. Μαγγίνα , την κατοικία με άδεια αναψυκτηρίου στο Κορωπί - ο ίδιος είχε ασκήσει κριτική για την «καθυστέρηση του ΥΠΕΧΩΔΕ να αναστείλει για διάστημα εξαμήνου την έκδοση οικοδομικών αδειών στη ζώνη προστασίας Υμηττού».

Ποιος δεν θυμάται, εξάλλου, την αμφιλεγόμενη στάση του κ. Κουρή, όταν είχε ξεσπάσει ο θόρυβος για το εξοχικό του υπουργού στην Ανάβυσσο ; Ακόμη και ο κ. Ιατρού, από τους πιο σκληρούς αιρετούς της περιοχής, είχε υπερασπιστεί τον κ. Σουφλιά δείχνοντας ως υπαίτιο της ιστορίας τον μηχανικό του υπουργού κ. Ν. Μεταξά και τονίζοντας ότι εκείνος δεν είχε τηρήσει τις νόμιμες προθεσμίες για την ανανέωση της άδειας, σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία!

Στον αντίποδα, με επιστολή του, ο κ. Κουρής ζητούσε από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζή τον έλεγχο των ενεργειών των υπηρεσιών της Πολεοδομίας Μαρκοπούλου (σ.σ.: αρμοδιότητας της νομαρχίας) και την παρακολούθηση των ενεργειών της εφεξής.


5/4/2009

Οι πολιτικοί Εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ για θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, και για θέματα Δημοσίων Έργων, Σπύρος Κουβέλης και Γιάννης Μαγκριώτης, αντιστοίχως, σχετικά με τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, έκαναν την ακόλουθη δήλωση:


Η κατασκευή των νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής, έχει προφανή και δεδομένη σκοπιμότητα, γι΄ αυτό άλλωστε είχε προταθεί από το ΠΑΣΟΚ και είχαν προχωρήσει τα πρώτα βήματα σχεδιασμού τους.

Ο τρόπος όμως με τον οποίο παρουσιάζεται σήμερα το έργο, από την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, με προχειρότητα, ελλιπή αξιολόγηση των αναγκών και στη βάση κατευθύνσεων που δεν συνάδουν με την ισορροπημένη ανάπτυξη του λεκανοπεδίου και γενικότερα της Αττικής, απειλεί να ανατρέψει την σκοπιμότητα του έργου και να υποθηκεύσει το μέλλον των κατοίκων της Αθήνας, εξυπηρετώντας αδιακρίτως την προέλαση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, την κατάληψη ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου, και τελικά να οδηγήσει γρήγορα στον κυκλοφοριακό κορεσμό του ίδιου του έργου.

Θα προκαλέσει βίαιες αλλαγές χρήσεων γης. Θα συγκεντρώσει πρόσθετες οικονομικές δραστηριότητες παράλληλα στους άξονες, που θα επιβαρύνουν την περιοχή και θα απαξιώσουν άλλες οικονομικές ζώνες της Αττικής, αλλά και γενικότερα της χώρας.

Μια προοπτική ιδιαιτέρως επαχθής για τους κατοίκους, τη δημόσια οικονομία και το περιβάλλον. Είναι όμως συνεπής με την γνωστή πολιτική του ΥΠΕΧΩΔΕ και την «ανάπτυξη» που η ηγεσία του υπηρετεί, το αντίθετο της πράσινης ανάπτυξης, την οποία έχει ανάγκη ο τόπος και την οποία προτείνει το ΠΑΣΟΚ.

Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι τη Ν.Δ την ενδιαφέρει μόνο, η αστικοποίηση του κάμπου των Σπάτων, των Μεσογείων και της Ανατολικής Αττικής. Η εμπορική εκμετάλλευση του Ελληνικού και η παραβίαση του φυσικού περιβάλλοντος του Υμηττού.

Αναγκαιότητα.

Ο σωστός σχεδιασμός και η κατασκευή του έργου είναι βασική προϋπόθεση, προκειμένου να δώσει λύση στα συσσωρευμένα προβλήματα των περιοχών της Νότιο-Ανατολικής Αθήνας και των Μεσογείων, καθώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις περιοχές αυτές είναι ιδιαίτερα οξύ. H διαμπερής κυκλοφορία μέσα στον αστικό ιστό, η ρύπανση και ο κίνδυνος για την ασφάλεια και τη δημόσια υγεία που αντιμετωπίζουν σήμερα οι κάτοικοι της περιοχής δεν συνάδει με την εικόνα που θα έπρεπε να έχει μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή χώρα.

Βασική προϋπόθεση για να αντιμετωπίσει το έργο τα προβλήματα των περιοχών είναι να βασίζεται σε σωστό σχεδιασμό και να υπηρετεί το σκοπό της βελτίωσης του περιβάλλοντος στις περιοχές αυτές και συνολικά στην Αττική, πράγμα που όπως φαίνεται από τα παρακάτω σημεία δε συμβαίνει:

Προϋπόθεση 1η

Ο σχεδιασμός του έργου θα έπρεπε να βασίζεται σε σωστή εκτίμηση του κυκλοφοριακού φόρτου, στην ευρύτερη περιοχή που θα εξυπηρετήσει, σήμερα και στο μέλλον.

Με δεδομένο ότι το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής δεν έχει αναθεωρηθεί για πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα να αναπτύσσεται άναρχα και εκρηκτικά ο οικιστικός και παραγωγικός ιστός γύρω από τον Υμηττό και στα Μεσόγεια, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι πραγματικός φόρτος θα υπάρξει στις νέες αρτηρίες, πόσο γρήγορα θα κορεσθεί και αν τελικά θα ανακουφίσει τις περιοχές διέλευσης από την κυκλοφορία ή αν αντίθετα θα φέρει σ’ αυτές και επιπρόσθετα φορτία.

Προϋπόθεση 2η

Το έργο θα έπρεπε να σχεδιαστεί συμπληρωματικά προς την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ώστε να αποθαρρύνεται η χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου.

Με την υπάρχουσα εμπειρία της Αττικής Οδού είναι εύκολα κατανοητό, ότι αν δεν υπάρξει παράλληλη ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, και ιδιαίτερα μέσων σταθερής τροχιάς (π.χ. μετρό, τραμ. Ηλεκτρικός, Προαστιακός) για να απορροφάται αποτελεσματικά η τοπική και διαδημοτική μεταφορά, το έργο των Νέων Αυτοκινητοδρόμων θα βρεθεί πολύ σύντομα πνιγμένο από τον όγκο του πρόσθετου κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκαλέσει η ύπαρξη τους.

Τα έργα πρέπει να γίνονται για να αποσυμφορήσουν την παρούσα κατάσταση και όχι για να λειτουργήσουν ως κίνητρα για ακόμη περισσότερα αυτοκίνητα.

Προϋπόθεση 3η

Η περιοχή του πρώην αεροδρομίου (Ελληνικό) πρέπει να αποτελέσει χώρο πάρκου υψηλού πρασίνου και όχι χώρο εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων.

Ο σχεδιασμός του έργου όπως παρουσιάστηκε από την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ παίρνει ως δεδομένη τη χωροθέτηση εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων στο χώρο του παλιού αεροδρομίου, προεξοφλώντας με αυτό τον τρόπο την καταδίκη του Ελληνικού. Επιπρόσθετα χωροθετεί μέρος των έργων εντός του χώρου αυτού. Με δεδομένη τη δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για δημιουργία πάρκου υψηλού πρασίνου στο χώρο αυτό χωρίς πρόσθετη δόμηση, αυτή η παραδοχή είναι μη αποδεκτή.

Προϋπόθεση 4η

Ουσιαστική προστασία του περιαστικού ορεινού όγκου του Υμηττού.
Σε μια περίοδο που η συζήτηση για την τροποποίηση του ΠΔ προστασίας του Υμηττού ήδη έχει πολλά ερωτηματικά, καθώς νομιμοποιεί αυθαιρεσίες και στην πράξη αποτελεί χαλάρωση των μέτρων προστασίας ενός από τους ελάχιστους εναπομένοντες περιαστικούς χώρους πρασίνου, δίνει ένα ακόμη μήνυμα σε επίδοξους καταπατητές. Το έργο θα έπρεπε να αποφύγει τον κίνδυνο υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντας του Υμηττού. Θα έπρεπε να αποφύγει να χωροθετήσει έργα και να δώσει κίνητρα για αυξημένες ανθρωπογενείς πιέσεις στον ορεινό όγκο. Αντίθετα θα έπρεπε να στηρίζει την αποκατάσταση και ανάδειξη του περαστικού πράσινου.

Συμπέρασμα

Καμία από τις παραπάνω τέσσερεις προϋποθέσεις δεν καλύπτεται από το σχεδιασμό του έργου που παρουσίασε το ΥΠΕΧΩΔΕ. Το αποτέλεσμα είναι ότι ένα έργο, που θα μπορούσε και θα έπρεπε να κατασκευαστεί άμεσα και να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών και των κατοίκων της Αθήνας, χάρη στην τεράστια καθυστέρηση του ΥΠΕΧΩΔΕ, την προχειρότητα στο σχεδιασμό, και την πολιτική εξυπηρέτησης συμφερόντων, τελικά θα έχει πολλές αρνητικές συνέπειες ενώ τα οφέλη από τη λειτουργία του θα είναι περιορισμένα και πρόσκαιρα. Και όλα αυτά με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.

Το ΠΑΣΟΚ είναι αντίθετο με την κατάχρηση των μεγάλων δημόσιων έργων και την κατασπατάληση πόρων σε πρόχειρα σχεδιασμένες υποδομές για προεκλογικούς και πελατειακούς λόγους.
Το ΠΑΣΟΚ θεωρεί ότι η προστασία του περιβάλλοντος και η ποιότητα ζωής των πολιτών είναι κορυφαίες προτεραιότητες στο πλαίσιο της πολιτικής του για την πράσινη ανάπτυξη.

Το ΠΑΣΟΚ απαιτεί να τηρηθεί η νομιμότητα στις διαδικασίες του διαγωνισμού, για την ανάδειξη αναδόχου. Δεν αντιλαμβάνεται τη βιασύνη της κυβέρνησης τώρα.

Το ΠΑΣΟΚ απαιτεί να ξεκαθαριστεί εγκαίρως το χρηματοδοτικό σχέδιο.

Το ΠΑΣΟΚ απαιτεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ να δώσει ικανοποιητικές απαντήσεις στις προϋποθέσεις σωστής υλοποίησης του έργου για να κατασκευαστεί γρήγορα και να φέρει τα αναγκαία αποτελέσματα. Μέχρι να γίνει αυτό είναι αντίθετο με την αποσπασματική και στείρα υλοποίηση του έργου όπως παρουσιάστηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

ΕΠΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ


“ΕΠΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ”

Καθ. Γιάννης Μανιάτης, βουλευτής ΠΑΣΟΚ
Εισηγητής Κοινοβ. Τομέα ΥΠΕΧΩΔΕ

Σύμφωνα με το πρόσφατο Μανιφέστο του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος (P.E.S.), η διαμόρφωση ευρωπαϊκής στρατηγικής για μια Εξυπνη Πράσινη Ανάπτυξη θα δημιουργήσει μέχρι το 2020 πάνω από 10.000.000 νέες θέσεις εργασίας. Ο Μπ. Ομπάμα θα επενδύσει τα επόμενα 10 χρόνια πάνω από 150 δις δολ σε καθαρές μορφές ενέργειας, με δημιουργία 5.000.000 νέων θέσεων εργασίας. Στη Μ. Βρετανία, τα επόμενα 10 χρόνια, οι επενδύσεις 100 δις δολ σε αιολικά πάρκα, θα δημιουργήσουν 160.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η Μικρή Επιχείρηση σε χώρες όπως η Ελλάδα, αποτελεί τη μήτρα της επιχειρηματικότητας και ιδιαίτερα της έξυπνης και πράσινης, δηλ. της καινοτόμας και φιλικής προς το περιβάλλον. Από τις 238.000 εξαγωγικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ (μήτρας των πολυεθνικών γιγάντων), το 40% είναι Μικρομεσαίες εταιρείες, που απασχολούν λιγότερο από 20 εργαζόμενους.

Η διαμόρφωση ενός συνεκτικού πλαισίου μέτρων για έξυπνη πράσινη επιβίωση της χώρας, μπορεί να στηριχθεί σε επτά βήματα:

1. Πρώτο, η εξοικονόμηση ενέργειας σε κτίρια, που θα επιτρέψει τη δημιουργία τουλάχιστον 15.000 νέων θέσεων εργασίας στον τομέα της οικοδομής. Σήμερα το μέσο ελληνικό νοικοκυριό δαπανά τα διπλάσια χρήματα από το αντίστοιχο της Δανίας για θέρμανση το χειμώνα. Οι εκτιμήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανεβάζουν τις νέες θέσεις εργασίας στις 600.000. Στη Γαλλία, η δράση αυτή, αποτελεί το σκληρό πυρήνα της κυβερνητικής παρέμβασης για αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής κρίσης και αναμένεται να δημιουργήσει 200.000 νέες θέσεις εργασίας.

2. Δεύτερο, σε μια χώρα που το 30% της έκτασής της κινδυνεύει με ερημοποίηση, στρατηγικός στόχος είναι η εξοικονόμηση ύδατος (ιδιαίτερα στον αγροτικό τομέα που καταναλώνει το 87%), με ανατροπή του σημερινού ασεβούς, κανιβαλικού σπάταλου μοντέλου, με διαμόρφωση ενός κερδοφόρου αγροδιατροφικού πλαισίου παραγωγής ποιοτικών προϊόντων σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης της ελληνικής υπαίθρου.

3. Τρίτο, η διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου Αειφόρου Αστικής Κινητικότητας ανθρώπων και προϊόντων, για όλα τα αστικά κέντρα της χώρας άνω των 20.000 κατοίκων. Με απόλυτη και κατά πλήρη προτεραιότητα στήριξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), με ενίσχυση των Μέσων Σταθερής Τροχιάς και ιδιαίτερα του Σιδηροδρόμου. Υιοθετείται σε όλα τα επίπεδα η αρχή της μεγιστοποίησης του αριθμού των μετακινούμενων ανθρώπων και όχι των μετακινούμενων οχημάτων.

4. Τέταρτο, η στήριξη με κίνητρα και μέσα από απλουστευμένες διαδικασίες μιας στάσης, όλων των επιχειρήσεων που επιλέγουν να γίνουν «πράσινες επιχειρήσεις», αναλαμβάνοντας συγκεκριμένες δράσεις Εταιρικής Περιβαλλοντικής Ευθύνης. Ιδιαίτερα για τις δράσεις «πράσινης γεωργίας και κτηνοτροφίας» (βιολογικά προϊόντα, προϊόντα ποιότητας, κα), διαμόρφωση ειδικού καθεστώτος κατ’ απόλυτη προτεραιότητα στήριξης και πολλαπλής ενίσχυσης.

5. Πέμπτο, περισσότερα κίνητρα σε πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και επιχειρήσεις για ανάπτυξη έξυπνων και πράσινων τεχνολογιών. Τριπλασιασμός των διατιθέμενων κονδυλίων για Έρευνα, Τεχνολογία, Καινοτομία (από 0,6% του ΑΕΠ, σε 1,8% μέχρι το 2012). Από τα 3 δις ευρώ που κάθε χρόνο δαπανώνται από το Πρόγραμμα Κρατικών Προμηθειών, το 5% κατευθύνεται σε έξυπνα και πράσινα προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από καινοτόμες Μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

6. Έκτο, η διαμόρφωση καθαρών κανόνων ανταγωνισμού για την παραγωγή και χρήση ενέργειας, με συνυπολογισμό του κόστους στο περιβάλλον. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) παντού. Χωρίς γραφειοκρατία, χωρίς κενά, χωρίς είπα – ξείπα. Στη Γερμανία, στις ΑΠΕ απασχολούνται σήμερα 250.000 άτομα. Το 2020 θα είναι περισσότεροι από αυτούς της αυτοκινητοβιομηχανίας.

7. Έβδομο, μετά από συνεννόηση με την ΕΕ, αφαίρεση των δαπανών για Παιδεία, Πολιτισμό και Καινοτομίες, από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος. Διαμόρφωση ενός νέου πράσινου New Deal σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

Στη μετα – Κυότο εποχή, μπορεί να διαμορφωθεί μια μετα – γκρίζα Ελλάδα.”

Αναζήτηση Εργασίας

Εργασία από την Careerjet

Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας

 

Followers